Boekentips van experts

Is jouw bedrijf al volop aan de slag met medewerkersvrijwilligerswerk of willen je starten of een volgende stap zetten? Good Busy helpt je verder op weg en verenigt bovendien bedrijven die goed willen doen. We zijn er voor de ervaren ‘do gooders’, maar ook voor bedrijven die de eerste stap naar vrijwilligerswerk zetten. Voor grote en kleine organisaties.

 

Opzet van strategisch beleid


Naar het opzetten van strategisch beleid rondom vrijwillige inzet van je medewerkers is nationaal en internationaal veel onderzoek gedaan. Good Busy werkt hierin onder andere samen met expert Chris Jarvis, directeur van het RW Institute. Aan de hand van 5 succesprincipes ontwikkelden wij een toolkit voor het opzetten van strategisch beleid. De insteek is praktisch, vanuit het perspectief van ondernemingen. 

Praktisch organiseren van medewerkersvrijwilligerswerk

Hoe kan je het vrijwilligerswerk als bedrijf nou handig organiseren? Je bent misschien al gestart met een eenmalige activiteit en wilt die wellicht uitbouwen tot een diepgaande relatie met je maatschappelijke organisatie. Daarvoor biedt Good Busy een praktisch playbook. Je kunt direct aan de slag.

 


Organisaties die helpen

In het hele land en lokaal zijn professionele intermediairs en landelijke platforms die jouw organisatie kunnen helpen met het opzetten en/of uitvoeren van jullie medewerkersvrijwilligerswerk. Zij kennen de lokale markt en kunnen verbinden tussen jouw bedrijf en maatschappelijke organisaties. Aan deze dienstverlening kunnen kosten verbonden zijn. Vind hier een (lokale) intermediair.


Blijf op de hoogte

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

 

 

 

 

 

 

 

Handige hulpmiddelen

Welk boek jou heeft jou op het werkterrein van goed doen (medewerkersvrijwilligerswerk, impact maken, mvo etc.) geïnspireerd? Deze vraag stelden we aan enkele partners uit het netwerk van Good Busy.

Monique de Bree, programmaleider van Good Busy las onlangs het boek ‘Impact’ van Matthijs Bobeldijk. “Ralph de Kleijn, directeur van Doesgoed, gaf me deze tip. Ik gaf het meteen ook cadeau aan een ondernemer die zoekende is in het maken van impact met zijn bedrijf. Het boek start met de opdracht om jezelf te verwonderen. Kijk met een frisse blik om je heen en zie dan waarover jij je verwondert in zowel positieve als negatieve zin. Wat valt je dan op?  Mijn reactie en die van velen volgens het boek start met ‘Het kan toch niet waar zijn dat.....?’  In mijn geval: ….. dat we we in Nederland zoveel maatschappelijke uitdagingen hebben en toch bedrijven vaak geen beeld hebben hoe zij aan de oplossingen kunnen bijdragenDit boek is een aanrader voor iedereen die impact wil maken, verantwoordelijkheid wil nemen, maar worstelt met de vraag hoe je dat doet. Stap voor stap word je hierin meegenomen. Het is ook een mooi vormgegeven boek met leuke illustraties. Dat is fijn, want het oog wil natuurlijk ook wat."

Ronald Smit van Vattenfall Foundation raadt 'Marktgericht, missiegedreven' van Marc van den Tweel aan. "Met name het snijvlak tussen markt en maatschappij vind ik een interessant onderwerp. Zeker in combinatie met een bepaalde snelheid die vanuit een zakelijke omgeving vaak gebruikelijk is. Goed nadenken, stip op de horizon bepalen, gaan… en doorpakken!"

Ook Lonneke Roza, werkzaam bij de NN Group (en consultant en trainer), heeft een tip. "Ik ben fan van het boek 'Verbinding verbroken' van Johann Hari. Het is geschreven door de auteur vanuit de interesse om te begrijpen waar depressies vandaan komen. Het boek geeft mij zoveel inzichten in waarom het belangrijk is dat we verbinding blijven zoeken met onszelf, de mensen om ons heen en met de samenleving. Het geeft aan dat dit invloed heeft op je geestelijke, fysieke en zelfs financiële welzijn. Het staat vol met wetenschappelijke inzichten en op zo’n manier geschreven dat het goed leesbaar is en blijft boeien. Je gaat niet alleen nadenken over hoe je zelf verbinding zoekt, maar ook wat je vanuit je werk/baan kunt doen op dit gebied. Met dank aan Michael Amiabel van het KPN Mooiste Contact Fonds voor deze tip aan mij."

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.