Voldoende vrijwilligers is voor elke organisatie een belangrijke basis om je doelen te realiseren. Het betrekken van nieuwe of andere vrijwilligers vraagt tijd en aandacht. Daarbij gaat het natuurlijk over de zoektocht naar die nieuwe gezichten, maar ook over wat de invloed van deze nieuwe gezichten op je bestaande organisatie is.
Hieronder vind je zowel algemene informatie over werving als informatie en inspiratie over specifieke doelgroepen.
Hier vind je meer informatie over hoe je nieuwe vrijwilligers kunt interesseren voor jouw organisatie. Van praktische tips en inspirerende aanpak tot leuke video’s. Wervingstips
Jong geleerd is oud gedaan. Hoe kun je jongeren vroegtijdig en laagdrempelig betrekken bij het vrijwilligerswerk. Ontdek hier wat er over deze doelgroep bekend is en hoe je hen aan het doel van jouw organisatie verbindt. Jongeren
Als er meer vrije tijd in het leven ontstaat die je zinvol wilt inzetten, dan is het doen van vrijwilligerswerk een belangrijke waarde toevoegen. Het heeft zin en geeft zin. Lees hier meer wat jouw kansen vergroot om deze wijze groep bij je organisatie te betrekken. Ouderen
Iedereen groeit op met een bepaalde culturele achtergrond, of je nu in Brabant geboren bent of in Zimbabwe. Inzicht in de culturele achtergronden van je (toekomstige) vrijwilligers kan bijdragen aan een bredere diversiteit in je organisatie. Mensen met verschillende culturele achtergronden
Een persoon heeft een beperking, maar is niet beperkt. Welke mogelijkheden zijn er om mensen met een lichamelijke, zintuiglijke, mentale of verstandelijke beperking bij het vrijwilligerswerk te betrekken. Leer hier van anderen. Mensen met een beperking
Bedrijven vinden het belangrijkrijk om maatschappelijk bij te dragen en hun medewerkers willen zich graag vrijwillig inzetten en bieden die extra aandacht en handen die vaak zo welkom zijn bij jouw organisatie. Maar hoe kom je tot een goede samenwerking met bedrijven en waar kan je starten? Samenwerken met bedrijven
Voor veel vrijwilligersorganisaties is het een terugkerend probleem: waar vinden we voldoende vrijwilligers om onze activiteiten uit te voeren? Het werven van vrijwilligers vereist een goed doordachte aanpak die in feite niet zonder het opstellen van een vrijwilligersbeleid kan. Door het opstellen van een vrijwilligersbeleid maak je voor jezelf duidelijk naar wie je precies op zoek bent.
Belangrijk is ook dat je aan de buitenwereld laat zien waar je voor staat en wat je doet. Niemand gaat zich als vrijwilliger inzetten voor een organisatie waarvan niet duidelijk is wat ze wil bereiken en hoe ze dat denkt te gaan doen.
Daarnaast is het belangrijk om je al actieve vrijwilligers als ambassadeur in te schakelen. Als zij enthousiast zijn over hun vrijwilligerswerk, zullen zij dat enthousiasme ook aan anderen overbrengen. Schakel dus het netwerk van je vrijwilligers in.
Stel je vraag gerust op het Open Forum. Met ons allen weten we veel.
De missie en ambitie van je organisatie en de manier waarop je die uitdraagt bepalen of en hoe mensen zich als vrijwilliger voor je organisatie willen inzetten. Moderne vrijwilligers kunnen kiezen uit honderden interessante organisaties. Dus je moet duidelijk maken waarom ze voor jouw organisatie zouden moeten kiezen. Dit kan via de volgende zes stappen.
De meest succesvolle manier om nieuwe vrijwilligers te werven bestaat uit het inschakelen van het netwerk van al actieve vrijwilligers zowel als de achterban van de organisatie. Je vraagt je huidige vrijwilligers of zij niet iemand kennen die geschikt is en of zij die potentiële vrijwilliger persoonlijk willen benaderen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de meest genoemde reden waarom mensen vrijwilligerswerk zijn gaan doen is dat zij ervoor gevraagd zijn.
Voor deze manier van werven hoef je je niet te beperken tot het inschakelen van de al actieve vrijwilligers. De achterban van je organisatie is breder dan alleen de vrijwilligers. Verschillende mensen zijn op verschillende manieren betrokken. Ze zijn ex-vrijwilliger, bloggen of twitteren graag over je organisatie of doneren incidenteel geld. Ook deze brede achterban kan je inschakelen bij het werven van vrijwilligers.
De beste handleidingen bevinden zich in handboeken die zich niet alleen beperken tot het werven van vrijwilligers, maar ook allerlei andere aspecten van het werken met vrijwilligers behandelen. De volgens ons beste handboeken vind je op de pagina over Handboeken vrijwilligersbeleid.
Er is geen eenvoudig recept voor het werven van vrijwilligers. Maar de wervingscirkel helpt je een plan te maken voor de werving:
Met de wervingscirkel ga je op zoek naar nieuwe vrijwilligers voor je organisatie. Je volgt vijf stappen:
Download de wervingscirkel.
Veel vrijwilligersorganisaties willen vooral het type vrijwilligers in huis halen dat ze nog niet hebben. Meestal lukt dat niet. Het simpele antwoord hierop is: soort zoekt soort. Als binnen je organisatie vooral gepensioneerden actief zijn, is de kans klein dat je aantrekkelijk bent voor jongeren. Je zult dan veel moeten veranderen om je organisatie echt klaar te maken voor deze doelgroep. Jongeren gaan voor flexibele klussen, snel resultaat en veel inspraak. Als je die zaken niet kunt of wilt bieden is het niet zinvol om in te zetten op het werven van jongeren. Je kunt dan beter een andere strategie kiezen. In het voorbeeld van de organisatie met voornamelijk gepensioneerden, zou je ervoor kunnen kiezen om vooral in te zetten op de bijna gepensioneerden.
Behalve het raadplegen van handboeken, kun je ook een training volgen. Veel vrijwilligerscentrales of vrijwilligerssteunpunten bieden een dergelijke cursus ook aan. Adressen vind je op deze pagina.
Volg Vereniging NOV: LinkedInYoutubeInschrijven nieuwsbrief Hart voor vrijwilligerswerk? Word lid als organisatie!
Partners:
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.