Checklist: Klaar voor het vinden van een juiste match

ProfielfotoYvonne Snelders 24-06-2022

Is jouw bedrijf al volop aan de slag met medewerkersvrijwilligerswerk of willen je starten of een volgende stap zetten? Good Busy helpt je verder op weg en verenigt bovendien bedrijven die goed willen doen. We zijn er voor de ervaren ‘do gooders’, maar ook voor bedrijven die de eerste stap naar vrijwilligerswerk zetten. Voor grote en kleine organisaties.

 

Opzet van strategisch beleid


Naar het opzetten van strategisch beleid rondom vrijwillige inzet van je medewerkers is nationaal en internationaal veel onderzoek gedaan. Good Busy werkt hierin onder andere samen met expert Chris Jarvis, directeur van het RW Institute. Aan de hand van 5 succesprincipes ontwikkelden wij een toolkit voor het opzetten van strategisch beleid. De insteek is praktisch, vanuit het perspectief van ondernemingen. 

Praktisch organiseren van medewerkersvrijwilligerswerk

Hoe kan je het vrijwilligerswerk als bedrijf nou handig organiseren? Je bent misschien al gestart met een eenmalige activiteit en wilt die wellicht uitbouwen tot een diepgaande relatie met je maatschappelijke organisatie. Daarvoor biedt Good Busy een praktisch playbook. Je kunt direct aan de slag.

 


Organisaties die helpen

In het hele land en lokaal zijn professionele intermediairs en landelijke platforms die jouw organisatie kunnen helpen met het opzetten en/of uitvoeren van jullie medewerkersvrijwilligerswerk. Zij kennen de lokale markt en kunnen verbinden tussen jouw bedrijf en maatschappelijke organisaties. Aan deze dienstverlening kunnen kosten verbonden zijn. Vind hier een (lokale) intermediair.


Blijf op de hoogte

Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

 

 

 

 

 

 

 

Handige hulpmiddelen

Het kan een hele klus zijn uit te zoeken met welke maatschappelijke of non-profit organisatie je wilt samenwerken en om hen te vinden. Hier vind je een handige checklist om je wegwijs te maken.

Zo kun je je bijvoorbeeld aansluiten bij de goede doelen waarmee je bedrijf al samenwerkt, een lokale maatschappelijke beursvloer (online) bezoeken, een professionele intermediair inschakelen of je aansluiten bij bestaande initiatieven. 

Check voordat je start

Begin je vanuit het aanbod van jouw bedrijf of medewerkers of start je vanuit de behoefte van de non-profit organisatie? In de praktijk zien we dat veel activiteiten vanuit het bedrijfsaanbod starten. Dit sluit niet altijd aan op de behoefte van de maatschappelijke organisatie. Wees je daarvan bewust en check van tevoren een aantal zaken. 

  • Wat zijn de randvoorwaarden van je bedrijf met betrekking tot ureninzet onder werktijd? 65% van de bedrijven geeft medewerkers de mogelijkheid om binnen bedrijfstijd deel te nemen aan vrijwilligerswerk. Dan gaat het vaak om 1 á 2 dagen per jaar, in sommige gevallen een week. Hoe is dat bij jouw bedrijf? En welke vorm van vrijwilligerswerk past goed bij jouw organisatie.

  • Zijn er al vaste samenwerkingspartners of is er vrijwilligersbeleid met randvoorwaarden voor de keuze van non-profit organisaties

  • Wat is het beschikbare budget voor eventuele bijdragen in de materiaal- en cateringkosten?

  • Heeft jouw bedrijf één of meerdere van de 17 wereldwijde Sustainable Development Golas (SDG's) als focus en kun je deze gebruiken voor je keuze voor bepaalde maatschappelijke organisaties?

  • Vind een goede balans tussen het aansluiten bij het beleid en de bedrijfscultuur en de passie van je medewerkers.

Deze checklist helpt je bij de start van je medewerkersvrijwilligerswerk. Je vindt deze checklist en meer in het praktische playbook voor social impact. Lees hem hier of vraag de download aan.

Afbeeldingen

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.