Treetops: mensen op de eerste plaats

1996 keer bekeken

Kennis en ervaring van de één is de oplossing voor de ander. Good Busy heeft veel kennis en inspiratie verzamelt en hier in de online bibliotheek bij elkaar gebracht. Laat je op deze pagina inspireren door goede voorbeelden uit het land, onderzoeken uit binnen- en buitenland, praktische tools, tips en tricks, literatuur, webinars en nog veel meer. En zie je door de bomen het bos even niet, we hebben de informatie hieronder ook per onderwerp voor je verzameld.

 

 

 

 

“Warmte, trouw, betrokkenheid en net dat stapje extra.” Het zijn lovende woorden die worden gesproken over Fred Rommens en zijn bedrijf Treetops. Als eigenaar van een democratisch bedrijf in de wereld van huisvesting, is goed doen voor hem vanzelfsprekend. En dat doet hij dan ook volop.

Al 31 jaar, net zo lang als zijn eerste kind oud is, bestaat Treetops. “Beheren van vastgoed, verbouwingen, renovaties, technisch beheer, verduurzaming en soms nieuwbouw, altijd met oog voor de gebruiker. We werken veel in de non-profit sector, denk aan scholen en zorginstellingen.” Ervoor werkte Fred in de retail. Dat was snel, vluchtig en vooral kostengedreven, vond hij. “Ik voelde me er niet in thuis. In de non-profit sector draait het vooral om mensen, dat past goed bij ons.” De ‘ons’ zijn Fred, zijn vrouw Liesbeth die de backoffice runt en zeven medewerkers.

Mensen op de eerste plaats

Dat mensen bij Fred op de eerste plaats komen, bleek wel uit de stap om een democratisch bedrijfsmodel te hanteren. “Bij ons hebben medewerkers verantwoordelijkheid en inspraak op alle gebieden, van werkinhoudelijke zaken tot arbeidsvoorwaarden. Ook op het gebied van maatschappelijke inzet, wil ik dat de input vooral uit het team komt.”
De lijst met projecten waaraan Treetops heeft bijgedragen is intussen aardig lang. Het begon allemaal bij het Ronald McDonald Huis. “In 2003 werd onze dochter geboren en verbleven we vijf dagen in één van de huizen. In zo’n huis en in de huiskamers van het Ronald McDonald Kinderfonds in de ziekenhuizen zelf is de medische sfeer even helemaal weg. Je voelt de warmte en kan er tot rust komen, wat heel belangrijk is als je kind in het ziekenhuis ligt.”

Trouw en betrokkenheid

Fred en Liesbeth wilden graag wat terugdoen voor het Ronald McDonald Huis. “Liesbeth is na een aantal jaar vrijwilligerswerk gaan doen bij het huis in Velthoven. Daar hoorden ze dat we een onderneming hadden en kwam de vraag of we een keer wilden helpen en sponsoren. Dat deden we graag. Eerst alleen lokaal en later is het ook landelijk geworden. Zes tot acht huizen en huiskamers maken jaarlijks gebruik van de diensten van Treetops en dat doen we kosteloos, pro bono. Eén van de huizen waar Fred en zijn teamleden zich voor inzetten is die in Valkenburg. Thea Coolen is er locatiemanager en vol lof over de bijdrage van het bedrijf. “Het bijzondere van Treetrops is de trouw en betrokkenheid. Fred is niet zomaar een donateur, maar gewoon een van ‘de vaders van de Kindervallei’. Zo voelt het. Natuurlijk zijn alle donateurs en mensen die een klus komen klaren heel welkom, maar dit contact is net weer anders. Bij Fred hoef ik niet na te denken of hij er volgend jaar weer ‘bij’ is: hij geeft een gevoel van zekerheid. Wat ooit begon als ‘iets terug willen doen’ is volgens mij uitgegroeid tot iets wat in zijn DNA is verankerd.”

Fantastische relaties, dankbaarheid en de waardering

Naast de inzet voor de huizen, neemt het bedrijf ook deel aan de jaarlijkse HomeSport Events: in estafettevorm fietsen, rennen of wandelen voor het Ronald McDonald Huis. Fred en Liesbeth hebben zelfs een organisatie opgezet (Stichting Fluffy Rabbit, vernoemd naar de mascotte van de Ronald McDonald Huizen) onder welke vlag mensen zich kunnen inschrijven en deelnemen. “We zetten ons graag in en zolang dingen beheersbaar blijven, doen we het gewoon. Overigens hoeft een bijdrage aan maatschappelijke projecten niet altijd groots te zijn. Zo willen wij volgend jaar binnen Treetops elk kwartaal aansluiten bij een van de Sustainable Development Goals. Eén van die doelen is dat niemand honger mag leiden. Een teamlid opperde om bij onze kantoorburen, De Voedselbank, aan te bieden een halve dag te helpen. Als we om de hoek iets kunnen betekenen, dan is dat ook prima. Het belangrijkste is dat het van binnenuit komt. We doen het niet om een vinkje bij een aanbestedingsformulier te kunnen zetten, maar omdat we het echt willen. We merken dat organisaties de hulp goed kunnen gebruiken. Wat het ons oplevert is niet uit te drukken in geld: fantastische relaties, dankbaarheid en een enorme waardering. Dat geeft een goed gevoel.”

Meer weten over zaken omtrent medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.