Door onderzoekers Kiera Dempsey-Brench en Amanda Shantz worden deze voordelen genoemd. De resultaten zijn gebaseerd op 37 eerdere literatuurstudies. De kanttekening hierbij is dat in sommige gevallen keiharde conclusies nog niet te trekken zijn, omdat nog meer onderzoek nodig is. Wel zijn het hoopvolle bevindingen.
Voordelen voor profit
De voordelen voor bedrijven die hun medewerkers vrijwilligerswerk laten doen die gericht is op het inzetten of ontwikkelen van vaardigheden zijn:
- Betere bedrijfsprestaties: de individuele inzet van medewerkers telt op tot meer ‘human capital’, oftewel alle kennis, vaardigheden en ervaring van de medewerkers en daardoor tot meer financiële prestaties. Ook wordt een verandering van bedrijfscultuur ('ethical culture') en het aantrekken van nieuwe medewerkers genoemd. Het aantal onderzoeken dat zich specifiek richt op de bedrijfsresultaten is nog gering.
- Talent- en leiderschapskwaliteiten: naar de uitkomsten van skills-based vrijwilligerswerk op individueel niveau is wel veel onderzoek gedaan. Het gaat om talentontwikkeling en leiderschapskwaliteiten waar het bedrijf baat bij heeft. Gebleken is dat programma’s gebaseerd op het inzetten en ontwikkelen van vaardigheden als onderdeel van leiderschapsontwikkeling een positief effect heeft op de uitkomsten.
- Prestaties van medewerkers: uit de onderzoeken blijkt een positief verband tussen deelname aan skills-based vrijwilligerswerk en individuele prestaties in het werk. Medewerkers die positief staan ten opzicht van het vrijwilligerswerk, kijken ook positiever naar hun prestaties op werk. Ook teamleiders zien meer enthousiasme, hardere werkers en een betere onderlinge samenwerking.
- Werkhouding: de houding ten opzichte van het werk kan door het leren via vrijwilligerswerk positiever worden. Sommige onderzoeken laten meer betrokkenheid bij het werk en het bedrijf zien.
Voordelen voor non-profit
Voor maatschappelijke organisaties zijn er ook voordelen verbonden aan dit type vrijwillige inzet door medewerkers van bedrijven. Zo kunnen ze gebruik maken van (nieuwe) vaardigheden die op hun beurt weer leiden tot een duurzame impact op de organisatie. Daarnaast krijgen ze door samen te werken met bedrijven een groter netwerk waarin ze door de bedrijfsvrijwilligers wegwijs worden gemaakt. Ook lijkt het erop dat medewerkersvrijwilligers ook toekomstige vrijwilligers zijn. Zeker als ze ervaren hebben dat ze hun vaardigheden hebben kunnen inzetten of nieuwe hebben kunnen ontwikkelen, is de kans groter dat ze zich nogmaals vrijwillig zullen inzetten en dat is voor maatschappelijke organisaties een pluspunt.
Uit sommige onderzoeken blijken geen voordelen, maar nadelen voor de non-profitorganisaties. Zeker voor kleinere organisaties kan samenwerking met bedrijven intensief zijn. Hoe dat ondervangen kan worden, hebben we in een eerder artikel besproken.
Bron: Kiera Dempsey-Brench, Amanda Shantz, Human Resource Management Review. De complete literatuurstudie is hier te vinden.
Meer weten over zaken omtrent skills-based vrijwilligerswerk of medewerkersvrijwilligerswerk? In de strategische toolkit van Good Busy is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Lees hier de info of vraag de toolkit aan.
Je kunt je ook aanmelden voor de Good Busy nieuwsbrief en ons volgen op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van de activiteiten van Good Busy en de trends en ontwikkelingen op het gebied van medewerkersvrijwilligerswerk.