Wereldwijd werken er 330.000 mensen bij Deloitte, een bedrijf gespecialiseerd op het gebied van accountancy, consulting, financiële advisering, belasting- en juridisch advies. In Nederland zijn er veertien kantoren met in totaal 6500 medewerkers. Edwin werkt in verschillende rollen door het gehele land. Twee dagen per week zet hij zich in als programmamanager op verschillende maatschappelijke initiatieven van het bedrijf.
Professionalisering en continuïteit
De Deloitte Impact Foundation, zo heet de Stichting van Deloitte waarin alle gezamenlijke krachten van de medewerkers ten behoeve van de samenleving worden gebundeld. 1% van hun directe uren is beschikbaar voor pro bono inzet, wat neerkomt op 60.000 uur per jaar aan beschikbare tijd. Gemiddeld zetten medewerkers zich 30 uur per jaar in met een maximum van 200 uur. “Connect for impact to accelerate” noemen ze dat. “Bij Deloitte worden de werknemers gestimuleerd zich in te zetten. Ze mogen de expertise die ze in huis hebben, inzetten voor maatschappelijke relevante projecten. Geen dagjes klussen, maar een langdurigere inzet van hun kennis. En ze doen dit dus pro bono.”
Een van de sociale projecten wordt gerund door Edwin. Hij is initiatiefnemer en programmamanager van ‘Scaling Social Enterprises’, een project waarbij ondernemingen die ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben, worden ondersteund om hun groeiambities te realiseren. “Impact ondernemers. Minimaal een derde van hun werknemers hebben die afstand. Collega’s van Deloitte helpen deze ondernemers bij de professionalisering en continuïteit. De gedachte hierachter is, dat als de onderneming groeit, nog meer mensen aan het werk kunnen.”
Verrijking
Tijdens zijn loopbaan bij Deloitte heeft hij kennis mogen maken met veel sociale projecten. “Voor mij heeft het meerwaarde om ook echt van dichtbij te zien waar mensen met een uitdaging op het gebied van arbeidsparticipatie mee te maken hebben. Ik was laatst bij een lunch in het donker, je kon daar echts niets zien. Het gaf weer veel bewustwording om zelf te ervaren hoe het is om blind te zijn, ook al was het maar even. Een extra stimulans!”
Edwin begon zijn carrière met consulting werkzaamheden en rolde langzaamaan in Deloitte Impact Foundation projecten en daarmee het helpen bij maatschappelijke uitdagingen. Intussen is hij het gezicht en aanspreekpunt geworden en een aanzienlijk deel van zijn werk bezig met de sociaal ondernemers.
Van zeven naar veertien ondernemers gaat het Scaling Social Enterprises binnenkort. Een verdubbeling van het aantal en Edwin is daar trots op. Hieronder zitten een horeca-ondernemer, een paddenstoelenkweker, een apparatuurrecycler, eigenaars van een viltfabriek, een arbeidsbemiddelaar van bijzondere mensen, facilitair bedrijf en twee detacheerbureaus: deze ondernemers hebben niet alleen een passie voor hun vak, maar ook hart voor de medemens en oog voor duurzaamheid. “Door deze bedrijven te ondersteunen, helpen we mensen die minder snel een reguliere baan kunnen vinden, toch aan werk waar ze voldoening uit kunnen halen en waar ze hun kennis en kunde in kunnen zetten. En net zo belangrijk; ze voelen zich weer relevant en maken onderdeel uit van de maatschappij. Iets wat voor iedereen gewoon zou moeten zijn.”
Over arbeidsparticipatie gesproken: 60 % van de werknemers bij Deloitte zelf is jonger dan 32 jaar en hoogopgeleid. Voor deze generatie werknemers is maatschappelijke inzet van hun werkgever een must aan het worden.
Edwin weet al langer hoe het is om voor zo’n bedrijf te werken. “Wat ik doe, is meer dan een verrijking voor mij. Het geeft zoveel energie dat je wat kunt en mag bijdragen. En eigenlijk doe ik niks bijzonders vind ik, ik zorg dat mijn collega’s kunnen helpen om de ondernemers hun missies mogelijk te maken. Ik ben een schakel in het geheel.” Dat dit kan en mag bij Deloitte, maakt Edwin tot een gelukkig werknemer. “De sky is the limit, zo voelt dat voor mij.”