Digitale inclusie

882 keer bekeken

Kennis en ervaring van de één is de oplossing voor de ander. Good Busy heeft veel kennis en inspiratie verzamelt en hier in de online bibliotheek bij elkaar gebracht. Laat je op deze pagina inspireren door goede voorbeelden uit het land, onderzoeken uit binnen- en buitenland, praktische tools, tips en tricks, literatuur, webinars en nog veel meer. En zie je door de bomen het bos even niet, we hebben de informatie hieronder ook per onderwerp voor je verzameld.

 

 

 

 

Bevlogenheid en een grote visie typeren Caroline. Zij en haar team ontwikkelen een plan voor Microsoft over digitale inclusie, economische empowerment, en maatschappelijke verantwoordelijkheid voor Nederland.

Bij Microsoft krijgen werknemers jaarlijks drie werkdagen om vrijwilligerswerk te doen. Caroline stimuleert sinds juni 2017 actief het gebruik van die dagen door het aanbieden van verschillende invulmogelijkheden. Impact Matters is een voorbeeld van een meer structurele commitment. “De projecten van Impact Matters passen heel goed bij het bedrijfsleven,” vertelt Caroline, “niet iedereen wil met een hond lopen of met ouderen koken; sommige mensen delen juist liever hun kennis en expertise.”

Waarom Microsoft graag vrijwilligerswerk stimuleert? Microsoft is een Amerikaans bedrijf, en in Amerika is het veel normaler dan in Nederland om veel aan vrijwilligerswerk te doen. “In Amerika hebben we niet de sociale vangnetten die er hier wel zijn,” vertelt Caroline, “daarom zijn we het daar veel meer gewend om vrijwilligerswerk te doen. We gaan er daar vanuit dat als er een probleem is, dat we dan als burgers samenkomen om een oplossing te vinden. Mensen zijn er veel meer betrokken dan in Nederland.” In Amerika bestaat dus meer een vrijwilligerscultuur, maar bedrijven stimuleren vrijwilligerswerk ook actief door sterke vrijwilligersprogramma’s aan medewerkers aan te bieden. Caroline zet voor Microsoft in Nederland ook zo’n systeem op. Dat past bij Microsoft: onze mission statement is ‘to empower every person and every organization on the planet to achieve more.”

Hoe ze voor elkaar gaan krijgen dat iedereen meedoet? Met een wedstrijd! “Elk kwartaal is er een soort wedstrijd voor de beste werknemer, onze algemeen directeur geeft dan een star award, die de werknemer vervolgens in zijn of haar annual report kan zetten.”

Wanneer ik Caroline vraag naar haar eigen drive, antwoordt ze dat we allemaal in deze maatschappij wonen, “en dat betekent ook dat we vragen moeten stellen aan elkaar: wat is onze samenleving? Wat is onze maatschappij? En hoe willen we dat het eruit ziet? Uiteindelijk zijn wij verantwoordelijk voor ons stuk ervan, ‘nobody can care more about your life than you do.’ De toekomst is voor iedereen, niet alleen voor de mensen die het kunnen bepalen.” Dat statement lijkt me een mooi einde, en tegelijkertijd een heel mooi startpunt. Succes en bedankt Caroline, Rayan en Semith!

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen