Het idee dat jongeren maar wat aan lummelen kan dus definitief in de prullenbak. In ons onderzoeksrapport lees je wat jongeren beweegt om zich vrijwillig in te zetten. En hoe je jongeren kunt activeren om nog meer te doen, zodat ‘we’ – vrijwilligersorganisaties, goede doelen, stichtingen, overheden, scholen – hun onbenutte doing good potentieel kunnen ontketenen.
Toekomstperspectief
Het onderzoek laat zien dat bijna de helft (48%) van de jongeren zich het afgelopen jaar meer zorgen is gaan maken over onze samenleving. Jongeren vinden dat de maatschappelijke bijdragen van de politiek, school en social media influencers nog flink te wensen overlaat. Daarnaast blijkt dat jongeren vrij somber zijn over de komende vijf jaar als het gaat om verbetering van maatschappelijke problemen. Zo denkt bijna de helft (42%) van de jongeren dat milieuvervuiling alleen maar zal toenemen. Hetzelfde geldt voor het thema kansenongelijkheid.
Gelukkig is er ook een positieve tendens te zien in het onderzoek: bijna de helft van de jongeren (49%) denkt dat er over vijf jaar meer acceptatie zal zijn voor de LHBTQ+ community. Dat is goed nieuws, want het onderzoek laat zien dat jongeren acceptatie, het tegengaan van discriminatie en kansengelijkheid vandaag de dag de belangrijkste thema’s vinden.
Vrijwillige inzet
Jongen wachten niet alleen tot er iets verandert, maar willen ze zelf ook iets doen: maar liefst 86% van de jongeren heeft zich wel eens vrijwillig voor iets of iemand ingezet. Waarom? Omdat ze bijvoorbeeld graag iemand blij maken, omdat het weinig moeite kost maar het wel veel voor een ander betekent en omdat ze het belangrijk vinden om iets te doen voor iets of iemand anders.
Daarnaast geeft 1 op de 3 jongeren aan graag vrijwilligerswerk te willen doen, maar alleen nog niet te weten hoe of waar ze moeten beginnen. 85% van de jongen weer niet bij welke organisatie ze kunnen aankloppen om vrijwilligerswerk te doen.
Jongerenorganisatie Young Impact biedt daarom programma’s aan om deze jongeren te helpen hun talenten te ontdekken en die in te zetten voor een thema dat zij belangrijk vinden. Daarnaast doet Young Impact ieder jaar onderzoek naar de maatschappelijke betrokkenheid van jongeren en hoe zij geactiveerd kunnen worden zich vaker vrijwillig in te zetten.
Wendy Kakebeeke, directeur Young Impact: “Wij zien dagelijks dat jongeren zich zorgen maken over hun toekomst, dus in die zin verrassen deze resultaten ons niet. Wij hopen dat scholen, influencers en de politiek deze oproep ter harte nemen en samen met jongeren het verschil willen maken. Aan de actiebereidheid van jongeren zelf zal het in ieder geval niet liggen, want die is enorm groot!”