Vrijwilligersmanager in crisistijd

ProfielfotoSanne van Viegen Looyé 30-03-2020 4116 keer bekeken 0 reacties

Organisaties zijn zichzelf in haast aan het (her)organiseren. Het vraagt enórme creativiteit en aanpassing. Zoveel mogelijk van het functionele moet doorgaan, want kwetsbaren worden nog kwetsbaarder, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Aan jou, vrijwilligersmanager, om dit te coördineren ...

IAVE (International Association for Volunteer Effort) organiseerde een webinar over (online) vrijwilligerswerk in crisistijd. Ik deed mee en deel mijn inzichten. Vandaag aan alle vrijwilligersmanagers in ons land.

Kort. Want er is geen tijd om alles zo uitgebreid en zorgvuldig te doen als we voorheen deden. En goed nieuws: dat verwacht ook niemand.

De basics

Juist nú zijn de basics van vrijwilligersmanagement belangrijk, want we zien elkaar niet of nauwelijks. Wat/hoe/wanneer vrijwilligers ook werken; álle vrijwilligers hebben een concrete taak, de juiste tools, training, ondersteuning en erkenning nodig.

Tips

  1. Neem leiding
    In nood willen mensen elkaar helpen. Duurt het te lang of heeft het schip geen kapitein dan zullen van alle kanten goedbedoelde, maar mogelijk ineffectieve, vrijwilligersinitiatieven voorbijvliegen.
     
  2. Communiceer gestructureerd
    Om te voorkomen dat je overladen wordt met appjes en telefoontjes. Zo weet men dat je op woensdagmiddag contact opneemt/een update stuurt/een vragenuur hebt etc.
     
  3. Maak een online vrijwilligerscommunity
    Vrijwilligers kunnen praten en delen naar behoefte, maar niet alles hangt op jou.
     
  4. Omschrijf je werkwijze eerst, ga dan in de doe-modus
    Dit helpt je later met opschalen, maakt helder wat je wel/niet gaat doen en voorkomt het dat je jezelf en anderen als kip zonder kop voorbij rent. 

Wat is jouw tip voor collega-vrijwilligersmanagers in crisistijd?

 

0  reacties

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen