Trendrapport vrijwillige inzet 2019

ProfielfotoAnne van Roosmalen 29-03-2019 8173 keer bekeken 3 reacties

Benieuwd naar de trends op het gebied van vrijwillige inzet in 2019? Uit een grote data-analyse op NLvoorelkaar.nl en het vrijwilligerswerkonderzoek met de Erasmus Universiteit Rotterdam (Hoogleraar Lucas Meijs) kwamen vijf interessante inzichten aan het licht. We delen deze graag met jullie.

Uit de data-analyse en het vrijwilligerswerkonderzoek ontdekte we dat:

  1. De animo voor vrijwilligerswerk afneemt
  2. Vrijwilligerswerk zoeken op een online platform toeneemt
  3. Online vrijwilligerswerk duurzamer wordt!
  4. Flexibiliteit belangrijk is (maar ook weer niet zo)
  5. Omdenken van hulp nieuw potentieel kan vrijmaken

Meer weten over deze trends? De onderzoeksresultaten waarop dit gebaseerd is en de praktische tips hoe je deze trends kunt gebruiken om voor jou en nieuwe vrijwilligers een win-win te creëren?

Download het Trendrapport vrijwillige inzet 2019 hier!

(omdat het rapport uit 15 pagina's bestaat inclusief  veel grafieken, is het helaas niet mogelijk om het hier volledig weer te geven)

Veel leesplezier en ik hoor graag jullie reactie, discussiepunten of breinbrekers. Zoals ook voorin het rapport staat, is dit rapport bedoeld om te inspireren en je aan het (om)denken te zetten. Het is geen wetenschappelijke studie én gaat uit van gemiddelden: het zal dus zeker niet voor iedereen en elke situatie toepasbaar zijn. Maar dát is nou juist wel een heel interessant onderwerp om over van gedachten te wisselen. Wat herken jij en wat niet? Wanneer wel of niet en wat kunnen we daaruit leren? Ik hoor het graag in de discussie hieronder! 

3  reacties

Anne van Roosmalen 08-04-19 om 11:53

Joost+van van+Alkemade Hi Joost, dankjewel voor jouw reactie. Waardevolle aanvullingen en helemaal mee eens. Werknemersvrijwilligerswerk hebben we ook meegenomen in het onderzoek (staat niet in dit rapport omdat de respons hier relatief laag was) maar hier lijken wel wat haken en ogen aan te zitten, zelf bij onze bereidwillige onderzoekspopulatie ;). Ik ben heel benieuwd hoe dat zich straks in de praktijk gaat ontwikkelen! Zelfde geldt ook voor de ontwikkelingen rondom de Maatschappelijke Diensttijd.. interessante tijden rondom vrijwillige inzet :)

Joost van Alkemade 02-04-19 om 13:46

Het rapport zet zeker aan tot verder denken. Ik hoor meerdere berichten over trends bij 'de inzet voor een ander'; je vrijwillig inzetten. CBS laat een stabiele participatie zien, maar wel in veel minder uren als vroeger en veel minder vast bij één organisatie. In de slipstream van de proeftuinen Maatschappelijke Diensttijd vinden ze interesse bij 1.5 miljoen jongeren om zich in te zetten. Dat zal zeker niet onder de titel van vrijwilligerswerk zijn. Motivaction voorspelt een krimp van de groep Nederlanders die gezagsgetrouw zijn en ook een belangrijke doelgroep en pijler van het vrijwilligerswerk. Millennials ( geboren tussen 1980- 2000) zouden veel meer belang hechten aan maatschappelijk actief zijn. Ook veel bedrijven merken deze motivatie bij hun personeelswerving. Zijn er meer waarheden?
Hoe zoeken mensen? Persoonlijk gevaagd worden blijkt nog altijd factor 1. De overgrote meerderheid vindt zelf de weg. Daarnaast groeit zeker de makkelijke, overal en op elk tijdstip toegankelijke digitale weg als matching. Het laatste jaar ook toenemend via de app, swipend binnen duimbereik.
Mijn trend die ik zie is dat het aantal kanalen van werving toeneemt, dat elke (doel)groep ook meer dan vroeger een eigen benadering vraagt. Keerzijde van de
'gouden werving' op basis van 'gevraagd worden' is dat je de niet- vrijwilliger of de niet meer vrijwilliger, mensen die niet in het netwerk zitten, ook niet gevraagd worden. Digitale platforms bieden daartoe juist een prachtige aanvullende functie. Dat een deel van de mensen vrijwilligerswerk doen om juist ook in de eigen hulpvraag van sociale verbinding of of voorkomen van isolement te voorzien, is zeker een dubbele winst. Toont aan dat je ook hierin sterk naar de individuele persoon en zijn/haar motieven te kijken. En eenzaamheid is dan als voorbeeld niet alleen een aspect of risico bij ouderen. De titel 'trendrapport vrijwillige inzet' is wat ruim bemeten waar het de vraagstelling onder alleen de gebruikers van het digitale platform zelf betrof. Maar daarbinnen geeft het een mooi verder inzicht.

Mark Molenaar 02-04-19 om 11:22

Maries+van+der Hek Deze is ook interessant voor jullie doelgroep. En kan daar misschien juist vragen en antwoorden losmaken. Ook deze is aan de hand van je vraag Petra+van Loon . Aarzel niet om contact op te nemen met Anne van Rosmalen.

Partners:     Movisie

Cookie-instellingen