Kwaliteitskeurmerk voor Landgraaf en Veenendaal

In de week van 19 april zijn de eerste twee hernieuwde NOV Kwaliteitskeurmerken uitgereikt aan vrijwilligerscentrale Landgraaf en Vrijwilligersnet Veenendaal. Het Keurmerk laat zien wat het steunpunt doet en welke resultaten behaald zijn. Het Keurmerk is er voor zowel zelfstandige vrijwilligerscentrales en steunpunten, als voor steunpunten die onderdeel zijn van een welzijnsinstelling. 

De kersverse keurmerkhouders tonen zich erg tevreden met het binnenhalen van het Keurmerk. Joep Kleinen uit Landgraaf: “Een landelijk keurmerk verstevigt de positie van de vrijwilligerscentrale als professionele partner ten opzichte van de gemeente als opdrachtgever en ten opzichte van onze klanten.” Het Keurmerk is een middel om je professionaliteit te laten zien aan alle betrokkenen rond het Steunpunt, daarnaast is het een spiegel voor de eigen organisatie. Het laat namelijk zien hoe het steunpunt ervoor staat. De eisen om voor het Keurmerk in aanmerking te komen, vragen het steunpunt bepaalde zaken aan te tonen en te regelen. Niet alleen op de procesmatige kant maar juist ook op de inhoud. Deze objectieve blik onthult vaak kansen en mogelijkheden tot verbetering van de organisatie, bijvoorbeeld dat zaken in de praktijk beter moeten worden opgepakt of dat de uitvoering nog in het beleid moet worden verankerd. Margriet de Leeuw van Vrijwilligers Netwerk Veenendaal zegt hierover: “Het was een hele kluif om alle benodigde documenten te verzamelen, maar nu alles op een rijtje staat is het mooi om te zien dat de organisatie steeds professioneler functioneert. Wij zijn blij aan de gemeenten te kunnen laten zien dat wij kwalitatief en beleidsmatig voldoen aan de keurmerkeisen.”

Ook een Keurmerk aanvragen?
De aanvraagprocedure is redelijk eenvoudig. Op www.nov.nl vindt u onder het thema ‘Keurmerk Steunpunten’ een zelftest waarbij u snel en eenvoudig kunt zien welk Keurmerk uw steunpunt het beste aan kan vragen:

  • Keurmerk *
  • Keurmerk **
  • Keurmerk ***

Welk Keurmerk voor uw steunpunt van toepassing is, hangt af de (beleids)documenten waarover het steunpunt beschikt, hoeveel basisfuncties worden vervuld en wat er ten aanzien van deze basisfuncties wordt gedaan. Met deze onderverdeling in sterren wil NOV het kwaliteitsverbetertraject vormgeven en steunpunten stimuleren aan hun eigen kwaliteit te werken.

Op www.nov.nl vindt u meer informatie over de aanvraagprocedure en de gebruiksvriendelijke aanvraagformulieren. De eerst volgende aanvraagronde sluit 1 november 2010. Wilt u nog wat meer informatie of heeft u vragen? Bel dan gerust met Vanessa Zondag (030 789 22 59) of Wouter Kroes (030 789 22 36).

Lees meer in de folder over het Keurmerk.