De kans van (filantropisch) samenwerken met bedrijven - vanuit wetenschappelijk perspectief

04-11-2021
69 keer bekeken 0 reacties

Hieronder vind je de opnames van de webinars van de Kennisboostweken van Mensen Maken Nederland. In november 2021 was het thema 'De kans van...', in juni 2021 'De kracht van...'.  En nog verder naar beneden de opnames van november 2020 met het thema 'De kunst van...'.

De sessies van november 2021 staan hieronder wel al vermeld. De opnames van de sessies worden hier in de loop van de komende weken aan toegevoegd.

 

De kans van (filantropisch) samenwerken met bedrijven - vanuit wetenschappelijk perspectief | Spreker Dr. Stephanie Koolen-Maas - onderzoeker bij onder meer Erasmus Universiteit | voor vrijwilligersorganisaties |1 november 2021.

Kennisboostsessie voor (vrijwilligers)organisaties die willen verkennen hoe zij op filantropische wijze kunnen samenwerken met het bedrijfsleven


Veel bedrijven dragen op verschillende manieren bij aan de maatschappij en zetten zich in voor maatschappelijke organisaties. Bedrijven dragen bij door middel van filantropie (via giften en sponsoring), maar ook door het in bedrijfsverband organiseren en stimuleren van werknemersvrijwilligerswerk. Zij ontplooien deze initiatieven vaak in het kader van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen en geven op deze manier invulling aan hun maatschappelijke betrokkenheid. Dit is ook wel bekend als corporate philanthropy (bedrijfsfilantropie)

Voor veel maatschappelijke (vrijwilligers)organisaties vormen bedrijven een relatief onbekende partner. Bedrijven denken en werken daarnaast anders dan maatschappelijke (vrijwilligers) organisaties of de partijen waar al veel mee wordt samengewerkt (bijv. fondsen of de overheid). Hierdoor is een samenwerking tussen maatschappelijke (vrijwilligers) organisaties en het bedrijfsleven niet altijd vanzelfsprekend.  Maar hier liggen wel kansen voor extra middelen en ondersteuning. Een goede strategie om samen te werken met het bedrijfsleven begint met een goed begrip van corporate filantropy en de kansen die dit concept biedt voor maatschappelijke organisaties.

Waarom geven bedrijven geld, tijd of materiaal aan maatschappelijke organisaties? Wat zijn de trends die we zien wanneer het aankomt op de maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven? Wat voor bedrijven passen bij welke vrijwilligersorganisatie? Wat levert een samenwerking de vrijwilligersorganisatie (en/of het bedrijf) op?  Met welke uitdagingen moet je rekening houden? En meer praktisch: Waar begin je als vrijwilligersorganisatie? Dit zijn allemaal vragen die beantwoord worden tijdens deze kennisboostsessie.

 Deze kennisboostsessie wordt verzorgd door Dr. Stephanie Koolen-Maas. Zij werkt als onderzoekster bij Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit en bij het Centrum voor Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij is in 2020 gepromoveerd op kortstondig vrijwilligerswerk en corporate philanthropy. In haar onderzoek aan Rotterdam School of Management onderzoekt zij (duurzaam) vrijwilligersmanagement en vrijwilligerswerk. 

 

 


Als onderzoeker bij het Centrum voor Filantropische Studies is zij betrokken bij ‘Geven in Nederland’. Dit is een tweejaarlijks onderzoek waarin het geefgedrag van huishoudens, nalatenschappen, fondsen, bedrijven en kansspelen macro-economisch in kaart wordt gebracht. Hier werkt zij mee aan het onderzoek naar vrijwilligerswerk, nalatenschappen en het geefgedrag van bedrijven in Nederland. 

Je kunt hieronder de sessie terugkijken, als je cookies van derden hebt geaccepteerd.

 

Afbeeldingen

De kans van filantropisch samenwerken met bedrijven

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.