De kunst van het oogsten van nieuwe gezichten

25-11-2020
1338 keer bekeken 0 reacties

Hieronder vind je de opnames van de webinars van de Kennisboostweken van Mensen Maken Nederland. In november 2021 was het thema 'De kans van...', in juni 2021 'De kracht van...'.  En nog verder naar beneden de opnames van november 2020 met het thema 'De kunst van...'.

De sessies van november 2021 staan hieronder wel al vermeld. De opnames van de sessies worden hier in de loop van de komende weken aan toegevoegd.

 

Spreker: Luca van Seumeren - Erasmus Universiteit Rotterdam | Algemene inspiratie voor het betrekken van nieuwe gezichten

De kunst van het oogsten van nieuwe gezichten | 16 november 2020


Als de coronacrisis iets positiefs heeft laten zien is het wel de vrijwillige energie bij mensen vanuit de gehele samenleving. Een enorm groot aantal mensen lieten merken dat zij zich graag wilden inzetten als vrijwilliger. Deze ‘nieuwe gezichten’ in vrijwilligerswerk kunnen een rijke bron zijn voor nieuwe vrijwilligers energie. 

Echter, bepaalde groepen vrijwilligers zijn minder vertegenwoordigd binnen vrijwilligersorganisaties. Mensen met een migratieachtergrond zijn vaak minder actief als vrijwilliger ten opzichte van de groep zonder migratieachtergrond. Ook is er vaak een tekort aan jongeren in de vrijwilligerspoule. Dit terwijl werken met diverse vrijwilligers waarde kan toevoegen aan een vrijwilligersorganisatie, door middel van het creëren van een inclusieve omgeving, positieve relaties met de lokale gemeenschap versterken en nieuwe perspectieven brengen. Maar hoe krijg je de nieuwe gezichten naar jouw organisatie? 

Deze kennisboost gaat daarom in op het selectieproces van vrijwilligers. Hoe vind je deze nieuwe gezichten? En hoe ben je als organisatie uitnodigend voor die vrijwilligers?

Doorpraatvragen

Na afloop van het webinar is het leuk om jezelf een aantal vragen te stellen of om met anderen het gesprek te hebben over de inhoud van dit webinar. Bijvoorbeeld:

  • In welke doelgroep zou je jezelf in plaatsen?
  • Is dat de doelgroep waar je wordt in geplaatst tijdens generalisaties of is dat juist een hele andere?
  • Hoe kun je nieuwe doelgroepen benaderen op basis van hun talent en niet op basis van generalisaties?
  • Welke doelgroep zou een mooie aanvulling zijn op jullie vrijwilligersbestand?

Afbeeldingen

De kunst van het oogsten van nieuwe gezichten

Toegevoegde bestanden

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.